Förra året släppte komponenttillverkaren sina drivlinor XX1 Eagle och X01 Eagle. I år följer de upp dessa med ännu en drivlina med ett enskilt kedjehjul. Den nya drivlinan kallas GX Eagle och har samma 12-växlade kassett och växelomfång på 500 procent som andra drivlinor ur Eagle-serien. Även prestandan är likvärdig men prislappen på den nya serien är betydligt lägre. Här tittar vi närmare på SRAM:s nya 12-växlade drivlina för mountainbikes.
En mer prisvärd variant av XX1 Eagle och X01 Eagle
Under förra året lanserade SRAM två 12-växlade drivlinor med ett kedjehjul för mountainbikes på marknaden. Kostnaden för dessa bägge drivlinor var dock någonting som avskräckte många cyklister, men nu släpper man GX Eagle – ännu en 12-växlad drivlina med ett kedjehjul. Den nya drivlinan har många av de funktioner som tidigare drivlinor ur Eagle-serien har, men produkten har tillverkats av billigare material och genom en billigare framställningsprocess. Detta har gjort att den potentiella marknaden för denna nya drivlina är betydligt större.
Man skulle kunna tro att det lägre priset borde resultera i en högre vikt på de nya GX Eagle-komponenterna jämfört med X01 Eagle. Trots avsaknaden av kolfiber verkar dock så inte vara fallet. Viktskillnaden mellan GX Eagle och X01 Eagle är blott 1,85 kg (14 procent), vilket gör att den ökade vikten inte är alltför kännbar.
Billigare vevparti och kassett
GX Eagle har ett vevparti med vevarmar och kedjeringar av aluminium, vilka ger en betydande kostnadsbesparing jämfört med de vevpartier av kolfiber som du hittar på XX1 Eagle- och X01 Eagle-modellerna. Vad gäller vevarmarnas längd finns tre olika alternativ tillgängliga: 165 mm, 170 mm och 175 mm. Även kedjeringen finns i tre olika utföranden: 30, 32 eller 34 tänder. Detta vevparti är kompatibelt med andra drivlinor ur Eagle-serien, vilket gör att du kan blanda komponenter efter eget behag.
På kassetterna tillhörande XX1 Eagle och X01 Eagle har de första 11 kugghjulen tillverkats med maskin utifrån en enda bit stål, vilket kräver en särskilt produktionsprocess och innebär en ökad kostnad. Den nya kassetten har tillverkats genom en mer kostnadseffektiv produktionsprocess och hålls samman av stift i rostfritt stål. Med en vikt på 450 g väger den nya kassetten cirka 90 g mer än kassetten i X01-drivlinan.
Det är viktigt att underhålla sin cykel precis som vilket fordon som helst, köp cykeldelar regelbundet så kommer båda dina cykelturer blir bättre och problemen färre, cykeln håller dessutom längre.